Нормативно-правова база
Основні нормативно правові документи, що регулюють роботу практичного психолога і соціального педагога
- Наказ МОН України від 22.05.2018 № 509 “Про затвердження Положення про психологічну службу у системі освіти України”https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0885-18
- Лист МОН України від 24.07.2019 № 1/9-477 “Про типову документацію працівників психологічної служби у системі освіти України”https://imzo.gov.ua/2019/07/25/lyst-mon-vid-24-07-2019-1-9-477-pro-typovu-dokumentatsiiu-pratsivnykiv-psykholohichnoi-sluzhby-u-systemi-osvity-ukrainy/
- Наказ МОН України від 03.07.2017 № 948 (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 28 липня 2017 року за № 930/30798) “Про внесення змін деяких наказів Міністерства освіти і науки України і Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України”(щодо нормативів чисельності) https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0930-17 ;
https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0114-11
- Наказ МОН України від 08.08.2017 № 1127 “Про затвердження Плану заходів Міністерства освіти і науки України щодо розвитку психологічної служби системи освіти України на період до 2020 року” https://imzo.gov.ua/2017/08/08/nakaz-mon-vid-08-08-2017-1127-pro-zatverdzhennya-planu-zahodiv-ministerstva-osvity-i-nauky-ukrajiny-schodo-rozvytku-psyholohichnoji-sluzhby-systemy-osvity-ukrajiny-na-period-do-2020-roku/
- Наказ МОН України від 31.05.2018 № 555 “Про затвердження Положення про Всеукраїнський конкурс авторських програм практичних психологів і соціальних педагогів “Нові технології у новій школі” https://drive.google.com/file/d/1t1b86AgtK2zOFN4mBUqTRtjOvPyM_Bnr/view
- Наказ МОН України від 08.06.2018 року № 609 “Пpo затвердження Примірного положення про команду психолого-педагогічного супроводу дитини з особливими освітніми потребамизакладі загальної середньої та дошкільної освіти”
https://mon.gov.ua/storage/app/uploads/public/5b1/e72/1d2/5b1e721d2c67a022705177.pdf
- Наказ МОН України від 20. 04. 2001 р. № 330 «Про затвердження Положення про експертизу психологічного і соціологічного інструментарію, що застосовується в навчальних закладах Міністерства освіти і науки України»https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0330290-01#Text
ПОКАРАННЯ, ЯКЕ ПЕРЕДБАЧЕНО ЗАКОНОМ ЗА БУЛІНГ
Законом України від 18.12.2018 № 2657-VII «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії булінгу (цькуванню)»
(набув чинності 19.01.2019) запроваджено адміністративну відповідальність за булінг
Кодекс України про адміністративні правопорушення (КУпАП)
Ст. 173-4. Булінг (цькування) учасника освітнього процесу
Булінг (цькування), тобто діяння учасників освітнього процесу, які полягають у психологічному, фізичному, економічному, сексуальному насильстві, у тому числі із застосуванням засобів електронних комунікацій, що вчиняються стосовно малолітньої чи неповнолітньої особи або такою особою стосовно інших учасників освітнього процесу, внаслідок чого могла бути чи була заподіяна шкода психічному або фізичному здоров’ю потерпілого, – тягне за собою накладення штрафу від 50 до 100 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (наразі це – 850-1700 грн.) або громадські роботи на строк від 20 до 40 годин.
Діяння, передбачене Ч.1 цієї статті, вчинене групою осіб або повторно протягом року після накладення адміністративного стягнення, – тягне за собою накладення штрафу від 100 до 200 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (наразі 1700-3400 грн.) або громадські роботи на строк від 40 до 60 годин.
Діяння, передбачене Ч.1 цієї статті, вчинене малолітніми або неповнолітніми особами віком від чотирнадцяти до шістнадцяти років, – тягне за собою накладення штрафу на батьків або осіб, які їх замінюють, від 50 до 100 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або громадські роботи на строк від 20 до 40 годин.
Діяння, передбачене Ч.2 цієї статті, вчинене малолітньою або неповнолітньою особою віком від чотирнадцяти до шістнадцяти років, – тягне за собою накладення штрафу на батьків або осіб, які їх замінюють, від 100 до 200 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або громадські роботи на строк від 40 до 60 годин.
Неповідомлення керівником закладу освіти уповноваженим підрозділам органів Національної поліції України про випадки булінгу (цькування) учасника освітнього процесу – тягне за собою накладення штрафу від 50 до 100 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (наразі 850-1700 грн.)або виправні роботи на строк до 1 місяця з відрахуванням до 20% заробітку.
Джерело: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/80731-10 (Ст.173-4. Булінг (цькування) учасника освітнього процесу)
ЕТИЧНИЙ КОДЕКС СОЦІАЛЬНОГО ПЕДАГОГА
І. Етичні обов’язки соціального педагога стосовно клієнтів.
- Права і прерогативи, першорядність інтересів клієнтів.
Соціальний педагог має докласти максимум зусиль, щоб виховати і розвинути самостійність клієнта. Його основними обов’язками стосовно клієнта є:
а) не використовувати відносини з клієнтом у власних інтересах;
б) не практикувати, сприяти або брати участь у будь-яких формах дискримінації, що основується на національності, сексуальних орієнтаціях, вікові, розумових або фізичних вадах чи яких-небудь перевагах, привілеях, персональних характеристиках; навпаки, його метою є всіма доступними засобами боротися з такою дискримінацією;
в) повинен уникати зв’язків або відносин, які завдають шкоди його клієнтам;
г) не вступати в сексуальні стосунки з клієнтами ні за яких обставин;
д) інформувати клієнтів про ризик, права та можливості, обов’язки, пов’язані для них із соціальною службою;
е) враховувати поради і консультації колег та наставників у випадку, коли вони служать інтересам справи;
є) завершити роботу з клієнтом і професійні відносини з ним, коли такі не є більше необхідними і не служать інтересам цієї людини або сім’ї;
ж) у випадку, якщо іншу особу офіційно призначено виступити на захист клієнта, мати справу з цією особою виключно в інтересах клієнта;
з) не дозволяти втягувати себе в будь-які дії, які опоганюють або зменшують громадянські або юридичні права клієнта, навіть якщо це робиться на його прохання;
и) забезпечувати активну суб’єктну позицію самого клієнта, не припускати приниження гідності особистості клієнта формами благодійної допомоги, яка йому надається.
- Конфіденційність і збереження таємниці.
Співробітник соціальної служби повинен поважати таємниці клієнта і не розповсюджувати інформацію, яка стала відомою під час професійної соціальної допомоги. Він повинен:
а) використовувати конфіденційну інформацію, отриману ним від клієнта, тільки у випадку професійної необхідності;
б) повністю інформувати клієнтів про межі конфіденційності в даному випадку, а також про цілі, для яких ця інформація може використовуватися;
в) в разі необхідності забезпечувати клієнтів будь-якими офіційними записами, що їх стосуються;
г) забезпечуючи клієнта необхідними записами, дотримуватися конфіденційності іншої інформації, що зберігається у записах;
д) отримати свідому згоду клієнта, перш ніж друкувати, робити магнітофонний запис або дозволити будь-якій третій інстанції спостерігати за його роботою.
- Гонорари.
Співробітник соціальної служби повинен впевнитися, що встановлені гонорари за різноманітні види соціальної допомоги справедливі, розумні, тактовні та відповідають виду здійсненої соціальної допомоги і здатності клієнта платити.
Соціальний педагог не повинен приймати цінних подарунків за виконану роботу.
ІІ. Етичні норми соціального педагога стосовно своїх колег.
- Повага, чесність, ввічливість.
Соціальний педагог повинен ставитися до колег з повагою, ввічливо, справедливо, з довірою, зберігаючи делікатність:
а) ставитися до колег на основі професійних інтересів та переконань;
б) поважати довіру колег під час професійних взаємовідносин та взаємодії;
в) створювати та підтримувати ситуації, що полегшують колегам етичні професійно компетентні дії;
г) під час роботи з клієнтом детально і чесно надавати відомості про кваліфікацію, точку зору, творчі знахідки колег, використовувати відповідні канали для оцінки методів роботи колег;
д) заміщуючи колегу, діяти в інтересах репутації того, кого він заміщує;
е) не використовувати конфлікт між колегою і керівництвом у своїх інтересах та для зміцнення своєї професійної позиції;
є) шукати арбітраж або об’єктивне песередництво, коли професійні конфлікти з колегами потребують негайного вирішення;
ж) поважати колег, не пов’язаних безпосередньо зі сферою його роботи;
з) виконуючи обов’язки експерта, керівника, наставника стосовно колег, доброзичливо, спокійно і докладно доводити до їх відома умови спільної роботи і взаємовідносин;
и) відповідаючи за оцінку дій інших педагогів, студентів, знайомити їх з цією оцінкою.
- Стосунки з клієнтами колег.
Співробітник соціальної служби повинен поводитися з клієнтами своїх колег з увагою, вести їх справи з повною професійною віддачею:
а) не брати на себе професійну відповідальність за клієнтів колеги без відповідного погодження з останнім;
б) обслуговуючи клієнтів колег під час їхньої відсутності, працювати з ними так само уважно, як і з “власними”.
ІІІ. Етичні обов’язки соціального педагога стосовно керівної організації або керівника.
Співробітник соціальної служби повинен суворо дотримуватися своїх обов’язків, встановлених керівною організацією:
а) працювати над вдосконаленням, коректуванням політики своєї організа-ції, підвищенням ефективності та дієвості її служб;
б) використовувати ресурси керівної організації дуже уважно і тільки за такими потребами, для яких ці ресурси розраховані.
ІV. Етичні обов’язки соціального педагога перед своєю професією.
- Захист чистоти, недоторканості професії.
Соціальний педагог повинен підтримувати і підвищувати значущість, етику, знання та цілі своєї професії:
а) захищати і підсилювати чистоту своєї професії, бути відповідальним і активним в дискусіях з удосконалення професії;
б) вживати заходів за допомогою відповідних каналів проти неетичної поведінки будь-кого зі своїх колег;
в) попереджувати некваліфіковану та заборонену практику соціальної роботи;
г) не припускати під час реклами своєї компетентності, кваліфікації тих послуг та результатів, яких не може бути досягнуто.
- Робота в мікрорайоні.
Соціальний педагог повинен всіляко допомагати людям, інформуючи і роблячи соціальні служби доступними для населення мікрорайону: вкладати свій час, професійний досвід та знання в діяльність, яка сприяє шанобливому ставленню до корисності, чистоти і компетентності у своїй професії.
- Розвиток знань.
Соціальний педагог повинен нести повну відповідальність за розвиток і повне використання своїх професійних знань:
а) спиратися у своїй практичній діяльності на професійні знання;
б) критично їх аналізувати та оцінювати, цікавитися новими знаннями, що стосуються його професії;
в) робити свої внески у розвиток знань з галузі системи служб соціальної допомоги населенню, ділитися досвідом, знаннями.
Етичні обов’язки соціального педагога перед суспільством
Співробітник соціальної служби повинен сприяти розвитку суспільства:
а) діяти таким чином, щоб виключити несправедливість стосовно будь-якої людини чи групи на основі національного походження, політичних чи релігійних переконань, сексуальних орієнтацій, віку, шлюбного статусу, психічних або фізичних вад, а також виключити переваги та привілеї для окремих категорій на-селення;
б) розширювати особистісні можливості усіх людей, різних сімей, з особливою увагою ставлячись до неповноцінних груп та осіб;
в) створювати умови для підтримки поваги до різноманітних культур, які складають суспільство;
г) сприяти створенню відповідних служб у разі виникнення необхідності в суспільстві;
д) наполягати на змінах у політиці і законодавстві з метою покращення соціальних умов життя та підтримки соціальної справедливості;
е) підтримувати участь громадськості у формуванні соціальної політики і розвитку активної діяльності усіх соціальних інститутів.
Документи, якими керується СП у своїй діяльності з питань захисту прав і інтересів дитини
В своїй діяльності соціальний педагог керується цілим пакетом нормативних документів щодо соціального захисту дитини та охорони
- Закон України «Про освіту»,
- Закон України «Про охорону дитинства»,
- Закон України «Про Загальнодержавну соціальну програму «Національний план дій щодо реалізації Конвенції ООН про права дитини» на період до 2021 року»,
- Конвенція ООН про права дитини,
- «Положення про психологічну службу в системі освіти України»
- Національна стратегія профілактики соціального сирітства на період до 2020 року,
- Закон України «Про соціальну роботу з дітьми та молоддю»,
- Закон України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи»,
- Закон України «Про реабілітацію інвалідів в Україні»,
- Закон України «Про попередження насильства в сім’ї»,
- Постанова КМУвід 21.11.2013 р. № 896 «Порядок виявлення сімей (осіб), які перебувають у складних життєвих обставинах, надання їм соціальних послуг та здійснення соціального супроводу таких сімей (осіб)»,
- Постанова КМУ від 05.04.1994 року № 226 (зі змінами) «Про поліпшення виховання, навчання, соціального захисту та матеріального забезпечення дітей–сиріт і дітей позбавлених батьківського піклування»,
- Наказ МСПУ, МВСУ, МОНУ, МОЗУ від 19.08.2014 № 564/836/945/577«Про затвердження Порядку розгляду звернень та повідомлень з приводу жорстокого поводження з дітьми або загрози його вчинення»,
- Лист МОН України від 28.10.2014 № 1/9 «Методичні рекомендації щодо взаємодії педагогічних працівників у навчальних закладах та взаємодії з іншими органами і службами щодо захисту прав дітей»,
- Лист МОН, Іституту модернізації змісту освіти від 08.08.2016 № 2.1/10-1891 «Методичні рекомендації з організації захисту прав і соціального супроводу учнів (студентів) у закладах освіти», та ряду ін. нормативно-правових актів