Новини

Слово – то мудрості промінь, слово – то думка людська

Рідна мова – це душа нації, її генетичний код, у  глибинах якої народилося багато скарбів, якими пишається наш народ.

Із 20 лютого по 03 березня учителями-словесниками була організована та проведена декада української мови та літератури. Мета всіх заходів – пропагування грамотності, підтримка та розвиток державної мови як духовного потенціалу нації, виховання високої мовленнєвої культури.

21 лютого в ліцеї відзначали Міжнародний день рідної мови – свято, яке об’єднує серця тих, хто вболіває за долю народу й майбутнє українського слова. Усі заходи проходили під гаслом «Яке прекрасне рідне слово! Воно – не світ, а всі світи!»

З метою підвищення орфографічної й пунктуаційної грамотності з п’ятикласниками проведено урок каліграфії «А я пишу рідною так…», на якому учні написали диктант «Україна в нас одна». У ході лінгвістичного лекторію «Мова – ДНК нації» школярі дізналися про історію виникнення свята, цікаві факти про мову; продемонстрували власні знання та вміння, творчі здібності під час конкурсу «Слів у мові мільйон».

Для учнів 7-А класу проведений усний журнал “Мова – духовний скарб нації”, який допоміг зрозуміти, що рідне слово є важливою складовою культурного життя кожного народу, впливає на формування  ідентичності, світогляду та мислення. Ліцеїсти 7-Б класу взяли участь в інтелектуально-пізнавальній мовно-літературній грі «У рідному слові – велика сила». Команди змагалися в 6 раундах. Боротьба виявилася запальною. Запитання були різнопланові, розраховані на кмітливість, креативність, почуття гумору й, зрештою, на увагу команд. Під час заходу панувала дружня й тепла атмосфера.

 Учні 9-А класу  взяли участь у вікторині “Українська мова у вінку слов’янських мов”. Школярі дізналися, що українська є однією зі слов’янських мов та має спільні риси з іншими мовами цієї групи. Ліцеїстам були запропоновані запитання про видатних діячів та  твори, які ввійшли до золотого фонду нашої літератури.

Під час лінгвістичного марафону «І лине над землею рідне слово» десятикласники мали змогу поринути в чарівний світ краси й принад нашої мови: продемонстрували знання зі стилістики, лексикології, фразеології, дізналися про життєвий і творчий шлях письменників рідного краю: Уласа Самчука, Галини Гордасевич.

Вшановуючи пам’ять видатної поетеси, геніального драматурга, прозаїка Лесі Українки, з учнями 5-6-х класів був проведений конкурс читців поезії «Благословенне слово, що гартує». Кожен  намагався подати високе поетичне слово через призму своєї, ще зовсім юної, душі. Декламатори виявили високий рівень виконавської майстерності, намагалися розкрити творчий задум під час читання Лесиних поезій.

Під час декади восьмикласники запросили ліцеїстів на літературну годину «Театр – життя, актори в ньому люди…». Учні підготували інсценізацію улюблених уривків із п’єси І.Карпенка-Карого «Сто тисяч». Ліцеїсти відчули всі емоції, які переживають артисти на сцені, стали своєрідними учасниками подій, відобразили дух епохи, зросли духовно. Цікаво було спостерігати за грою Герасима Калитки, Савки, Романа, Мотрі, Параски, копача.

3 березня, у Всесвітній день письменника, учні 9-Б класу перегорнули сторінки усного журналу «Творчий порив як основа життя». Епіграфом до нього стали слова Ліни Костенко: «Пам’ятайте, що на цій планеті, відколи сотворив її пан Бог, ще не було епохи для поетів, але були поети для епох». Ліцеїсти доторкнулися до прекрасного – літератури, дізналися більше про Шевченківську премію та її лауреатів, а також про українських майстрів слова, які були номінантами на Нобелівську премію, щоправда, з різних об’єктивних і суб’єктивних причин вони не ввійшли у списки лауреатів, а саме: І.Франко, М.Бажан, П.Тичина, І.Драч, Л.Костенко, У.Самчук, В.Стус, О.Гончар, І.Калинець. У 2022 році серед номінантів на нагородження був С.Жадан, але «Нобель знову оминув нас». Віримо, що все ж в України є шанс мати свого лауреата Нобелівської премії, бо не помічати цю літературу у світі вже неможливо.

Учні 11 класу гостинно запросили в літературне кафе «З минулого – у майбутнє. Олександр Довженко й сучасність». Ліцеїсти, ознайомившись зі змістом «Щоденника» кінорежисера, зрозуміли, що хвилювали митця болючі проблеми: доля України, рідного народу. Письменника бентежила й краяла душу війна. Одинадцятикласники провели паралелі із сучасними подіями, висловили свої думки щодо історичної кривди, що чинилася українському народові: «Україна поруйнована як ні одна країна у світі».

Проведені конкурси, літературні години, лінгвістичний лекторій, мовні ігри  спонукали ліцеїстів до творчості, викликали ще більший інтерес до пізнання, сприяли розвитку креативності, учили бути спостережливими та кмітливими.

Маємо сміливість серцем і душею впевнено сказати: «Ми українці!» Хай усіх нас єднає належність до великого народу! Плекаймо разом ту мову, що дісталася нам у спадок від славних предків, вивчаймо літературу, яка дала світові великих майстрів слова.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Back to top button